Faqs Schaden melden Wohnungs Angebote
Leo

Hallo, ich bin Leo, Ihr digitaler Assistent. Brauchen Sie Hilfe?

Ja, gerne! Vielleicht später.
Herzlich Willkommen

Sie ziehen bei uns ein?

Herzlich willkommen in Ihrer neuen Wohnung! Wir freuen uns, dass Sie bei uns wohnen. Wir möchten, dass Sie sich in Ihrem neuen Zuhause wohlfühlen.

Sie sind in eine neue Nachbarschaft gezogen. Wir haben einige Informationen für Sie zusammengestellt. So wird der Einzug und das Ankommen für Sie leichter.

Kennen Sie schon unsere Mieter-App „ mittendrin wohnen “? In unserer App finden Sie alle Mieterinformationen auf einen Blick. Sie haben die Möglichkeit, direkt und schnell mit uns Kontakt aufzunehmen.

Ein Umzug in eine neue Wohnung bringt immer viel Papierarbeit mit sich. Wir haben deshalb die wichtigsten Punkte für Sie aufgeschrieben. So behalten Sie den Überblick.

Ummeldung

  • Sie müssen sich beim Einwohnermeldeamt oder Bürgeramt ummelden.
  • Sie ziehen in der gleichen Stadt um?
    Dann müssen Sie sich in ein bis 2 Wochen ummelden.
  • Sie ziehen in eine andere Stadt?
    Dann müssen Sie sich spätestens eine Woche nach dem Umzug ummelden.

Strom und Gas

  • Sie können frei wählen, bei welchem Anbieter Sie Strom und Gas kaufen.
  • Sie haben die Schlüssel bekommen?
    Dann haben Sie 24 Stunden Zeit, sich bei einem Stromanbieter anzumelden.
    Sonst bekommen Sie automatisch den teureren Grundversorger.
    Dann können Sie erst nach 14 Tagen wechseln.
  • Tipp: Machen Sie den Stromvertrag am besten schon vor dem Einzug.
    Dann klappt alles rechtzeitig.
  • Wichtig: Bitte schreiben Sie den Zählerstand auf, wenn Sie die Schlüssel bekommen oder einziehen.

Fernsehen und Internet

  • Der Festnetzanschluss ist normalerweise bei Einzug vorbereitet.
  • Sie können ihn beim Telefonanbieter anmelden, abmelden oder ummelden.

Weitere Informationen zum Thema Fernsehen und Glasfaser-Internet.

Versicherungen

  • Wir empfehlen Ihnen dringend eine Haftpflicht-Versicherung und eine Hausrat-Versicherung.
  • Die Gebäudeversicherung gilt nicht für Schäden an Ihren Sachen.
  • Wenn Sie einen Schaden gemacht haben, gibt es keinen kostenlosen Reparatur-Service.
  • Ohne Hausrat-Versicherung sind Ihre Sachen nicht geschützt.
    Ohne Haftpflicht-Versicherung müssen Sie vielleicht sehr viel Geld bezahlen, wenn Sie einen Schaden machen.

Schließanlage

  • Vorsicht: Wenn Sie einen Schlüssel verlieren, kann das sehr teuer werden.
  • Der Grund: Die Schließanlage muss dann ausgetauscht werden.
  • Fragen Sie bei Ihrer Versicherung, ob der Verlust des Schlüssels mitversichert ist.
    Fragen Sie auch, ob der Austausch der Anlage mitversichert ist.

Der Mietvertrag ist unterschrieben - und jetzt?

Wie bekommen Sie den Schlüssel? Was dürfen Sie in Ihrer Wohnung verändern? Und was ist noch wichtig? Das erfahren Sie hier.

Hinweis zu den Übersetzungen:

Unsere Texte werden in verschiedene Sprachen übersetzt. Wir benutzen dafür ein Übersetzungsprogramm von DeepL (Zur Seite von DeepL, externer Link). Die Texte werden nicht geprüft. Bitte beachten Sie, dass nur die deutsche Version der Texte rechtlich gültig ist. Die deutsche Version ist immer wichtiger als die übersetzte Version.

Can I rent a parking space or garage from you?
  • You can find our current offers on our website.
  • You can also call us on 0800 3331110.
Where can I find my rental agreement number?
  • On the rental agreement.
  • On all letters that we send directly to you.
What concerns do I need to communicate to you in writing?
  • Changes to personal data that are important for the rental agreement (e.g. change of name, change of bank details)
  • complaints
  • Applications (e.g. for structural changes, keeping animals)

You can also use our tenant app or our chatbot!

Can I install a satellite dish/parabolic antenna?
  • You may not do this without our consent.
  • A satellite dish is not necessary if
    • your building has a broadband cable connection, a communal satellite antenna or a SAT/ZF system with television and radio programs or
    • you receive an adequate native-language television service via the broadband cable connection or the Internet.
What needs to be considered with locking systems?
  • Caution: high costs possible if key is lost
  • Reason: locking system must be replaced
  • Recommendation: Ask your insurance company whether the costs of losing keys and replacing the system are covered.
Who takes care of the door, doorbell and letterbox signs?

The doorbell and letterbox will be marked with your name by the property management when the apartment is handed over.

Do I have to take out insurance?
  • We strongly recommend that you take out liability and household contents insurance!
  • Buildings insurance does not cover damage to your property.
  • No free repair service for damage caused by you.
Do I have to register telephone, TV and Internet?
  • Landline connection is usually ready when you move in.
  • Can be registered, deregistered or re-registered with the telephone provider
  • Information on television and fiber optic internet can be found here.
What documents do I need to re-register?
  • You will need the following documents for re-registration:
    • Identity cards or passports of the persons to be registered
    • Registration form from the residents' registration office
    • Child ID cards or birth certificates of the children moving in with you
    • Confirmation from the landlord
    • Move-in confirmation from the landlord/main tenant (if you are not named in the tenancy agreement)
    • Marriage certificate, if applicable
  • You can obtain the registration form from the residents' registration office.
  • Have you already taken out household contents and liability insurance? These two types of insurance are particularly important for tenants.
What do I need to consider when moving?

Here you will find the most important tips.

When and where can I obtain a landlord's confirmation of residence?
  • After moving, you have two weeks to register with the relevant registration office.
  • When registering, you must present a landlord's confirmation of residence.
  • You will receive this from us when you hand over the apartment.
  • If you are moving in with another person, you will receive the landlord's confirmation of residence together with the moving-in permit. You must apply for this in writing.
Who will give me the apartment key?
  • You will receive the apartment key from our property management on site in the apartment.
  • The following documents are required for the key handover: signed tenancy agreement, proof that the first rent and deposit have been paid in accordance with the contract
What do I need to consider when handing over the apartment?

Please bring to the appointment:

  • Signed tenancy agreement
  • Proof of payment of the first rent and the deposit
In what condition do I take over the apartment?
  • As a new tenant, you will take over the apartment unrenovated, unless otherwise contractually agreed.
  • Walls, ceilings and all paintable surfaces are prepared for painting or wallpapering.
  • After you move in and during your rental period, you can carry out the renovation work as you wish.
How do I get an additional key?
  • If it is a locking system, please contact our customer service.
  • Otherwise, have a key made by a locksmith.
  • Important: As the tenant, you are responsible for the costs of additional keys.
  • At the end of your tenancy, please return all keys to our property management team for final inspection.

Customer service
Service number 0800 3331110
Send e-mail

I have lost my key / My key has been stolen. - What do I have to do and who will cover the costs?
  • Please inform us as the landlord immediately of the loss of the key. Please contact our customer service.
  • Caution with a locking system: high costs possible if the key is lost!
  • Recommendation: Ask your insurance company whether the costs of losing keys and replacing the system are covered.
  • We strongly recommend that you take out liability and household contents insurance!

Customer service
Service number 0800 3331110
Send e-mail

Am I allowed to lay a different floor covering in my flat (e.g. laminate) or install fixed fixtures?
  • Important: You require written authorisation!
  • Structural changes without authorisation are not permitted!
  • Please send us your enquiry in writing (by e-mail or post).
  • Please also note our information on pollutants.
Can I install an awning?
  • Important: You require written authorisation!
  • Structural changes without authorisation are not permitted!
  • Please send us your enquiry in writing (by e-mail or post).
Who registers electricity and gas?
  • There is a free choice of electricity and gas providers.
  • You have 24 hours from handing over the keys to register with an electricity provider. Otherwise you will automatically receive the more expensive basic supplier and can only switch after 14 days.
  • Tip: It is best to sign the electricity contract before you move in so that everything works out in good time.
  • Important: Please make a note of the meter reading when you hand over the keys or move in.

Weitere Themen

Sie interessieren sich für unsere Angebote?

Unsere besonderen Angebote für Mieterinnen und Mieter.

Mehr Informationen zu unseren Angeboten für Mieter.

Unser Einsatz im Viertel.

Wir arbeiten direkt vor Ort für eine gute Nachbarschaft in den Stadtteilen.

Mehr Informationen zu unserem Einsatz vor Ort.